Köttat bort lite köttbullar nu på kvällskvisten

Imorgon ska jag hålla en tiominuters lektion. Man har själv fått välja ämne så jag har valt att hålla den om ost. "Otippat" som en kär vän sa... Kan jag få en endaste kotte att våga äta något den inte testat tidigare är jag nöjd. Jag ska bjuda på en ost ur "ostfamiljen" som jag har valt att dela upp i sex olika familjemedlemmar: färskost, getost, vitmögelost, hårdost, kittost samt blåmögelost. Ska bli skoj att se vad alla tycker!

Började kvällen med ett träningspass - ass n' abs. Ren styrka, helt utan kondition och hopp. Känns faktiskt helt okej i knäet så jag är mycket nöjd. Funderar på om det är läge för kondition imorgon eller om jag borde köra vidare på styrka och låta knäet vila lite till. Vi får se vad det blir...

Vet ni vad vi gjorde till lunch idag? Köttbullar, mos, sås, lingon och pressgurka. Gahh, det är bland det godaste jag vet! Köttbullar med kapris och lite senap. Mos med smör och mjölk. Redd skysås med lite grädde (ska det vara så ska det!) Rårörda lingon från dalaskogarna. Och pressgurka. Ja, ni hör ju hur gott det låter. Jag vill äta det igen. Och igen. Och igen!


Vet inte hur det kan komma sig att jag är så barnsligt förtjust i det här. Men det är jag!

Det här med recept som efterfrågas om jag inte skriver ut något kan jag inte ge så tydligt idag. Men jag ska ge er ingrediensförteckningar så får ni höfta fram resultatet själva, precis som vi gjorde, okej? Jag säger som jag brukar i matlagningssammanhang - våga och vinn!

Köttbullar:
Färs
Stekt gul lök
Hackad kapris
Senap
Ströbröd blötlagd i mjölk
Ägg
Salt
Peppar

Mos:
Potatis
Mjölk
Smör
Salt
Peppar

Rårörda lingon:
Lingon
Socker

Pressgurka:
Tunnt hyvlad gurka
Salt
Socker
Ättika
Vatten
Vitpeppar
Persilja

Sås:
Sky från stekningen
Toppredning på majsstärkelse
Grädde
Soja
Salt
Peppar

Vi planerar att göra inlagd stömming snart någon dag. Är väldigt inne i husmanskostsvängen nu märker jag. Får nog skylla på årstiden tror jag - blir så sugen på vällagad lite mastig mat. Är för övrigt väldigt inspirerad matlagningsmässigt nu och har massa massa idéer. Synd att tid skall vara en sådan brist bara!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0