Lektion - check!

Sådärdå. Då var det gjort. Lektion – check! I det stora hela gick det bra och jag är nöjd med min insats. Grundtanken var att lektionen skulle hållas för 18 personer, men jag visste redan innan att det skulle bli några extra på mig så jag räknade med 25 personer. När jag drog igång min lektion var salen fullsatt och där var 35 par ögon so följde mig. Nåväl, det gör egentligen detsamma för mig om det är 18 eller 35 som lyssnar. Det som ställde till det lite var att den intima och sammansvetsade gruppkänsla vi hade i vår ”originalgrupp” försvann så det var svårt att få deltagarna att diskutera som jag hade tänkt och planerat. Men men, man lär så länge man lever och jag har gjort två stora lärdomar idag.

Den första är att en sådan här uppgift som de allra flesta är mer eller mindre nervösa inför gör att de i gruppen blir väldigt toleranta gentemot varandra.

Den andra lärdomen är att denna gruppkänsla snabbt kan slås isär när gruppen utökas. Mycket intressant att få uppleva grupprocesser så tydligt i verkliga livet.

En mycket bra sak med att det helt plötsligt var 35 stycken i klassrummet istället för de förväntade 25 var att jag också fick 35 (istället för 25) lappar med feedback. De här lapparna ska jag spara och läsa igenom dagar när livet inte känns fullt så ljust som idag.

Istället för att köra ett aerobicpass nu på kvällen så gav jag mig ut på en promenad. Det är så himla härligt vitt och frostigt, det var verkligen balsam för själen. Och så gjorde det gott för kroppen att få lite frisk luft också!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0