Kakburk och kaffekvarn



När vi var hemma i helgen hittade jag en gammal plåtburk som farmor brukade ha småkakor i. Och sedan dess har jag velat baka kakor. Sagt och gjort. Idag efter skola och middag så var det dags! Jag, som inte direkt är känd för att kunna hålla mig til recept, kände för att testa en variant av drömmar som jag har för mig att jag ätit. Någonstans. Någongång. I vilket fall hade de kanel och kardemumma i sig. Så det hade jag i i smeten. Och när jag ändå var igång så gjorde jag ett par Brysselkex också. Med sockrad kant (och så lite hackad mandel också eftersom det inte fanns med i receptet, haha).





Jag gillar själva bakningen bäst. Visst är det kul att äta en och annan kaka ibland men helst skulle jag vilja ge bort det mesta så jag kan få baka något nytt. Någon som känner sig manad?

Vi har ju bara en kaffedrickare i det här hushållet och han vill gärna dricka ekologiskt kaffe. På senare tid har han övergått till att koka kaffe istället för att brygga det och då upptäckte vi att det inte finns något ekologiskt kokkaffe. Så för att råda bot på det kom kaffedrickaren på att det skulle gå att lösa om vi kunde mala kaffebönor själva (som ju går att köpa ekologiska). Som tur var fanns det kvarnar på lager hemmavid så vi kom billigt och smidigt undan. Och nu pryder det här lilla vevhuset vårt kök. Och oj, vad gott det luktar när kaffet är nymalet!



Kommentarer
Postat av: Katarina

Vilken supersöt liten kvarn Matilda!

2010-11-11 @ 23:33:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0