Dagens tapas - blåmögelgratinerade färska fikon

Ett till mycket enkelt tapasrecept tänkte jag skriva. Sen insåg jag att det baske mig är genomgående för tapas att det är lättlagat. Och hur bra är inte det? Enda anledningen till att det tar tid är om man (liksom jag) lever efter devisen "ska det göras ska det göras ordentligt". Så det "recept" jag kommer delge er nu är också det väldigt enkelt.


1. Värm ugnen till 225 grader.
2. Skölj och snitta valfritt antal färska fikon på mitten, ställ dem i en ugnsfast form.
3. Stoppa in en bit (så stor eller liten att du kan möta din egen blick i spegeln morgonen efter) blåmögelost som du gillar i snittet.
4. Ställ in formen i den varma ugnen. Låt stå cirka tio minuter (till osten smält och gratinerats).


Nyskurna



Redo för ätning, tillsammans med baconlindade dadlar (morgondagens tapas).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0