Dagens tapas - marinerad chevré med parmaskinka

Nästa recept är från mat-Tinas kokbok "Tina". Det var sådär tycker jag, men smaken är ju som bekant delad så det kan tänkas att andra gillar det mer än jag. Jag skulle nog kunna tänka mig att göra det igen, men då skulle jag inte låta osten dra i marinaden så länge som vi nu gjorde. Så det är mitt tips - det behöver inte dra för att få smak. Jag lovar!

Det som behövs är som följer:

8 skivor parmaskinka
200 gram chevré

1/2-1 dl raps- eller olivolja
1 msk vitvinsvinäger
1 msk honung
1/2 dl rostad flagad mandel (vi tog pinjenötter istället för det hade vi hemma)
1 schalottenlök
1/2 dl grovhackad persilja
salt & peppar
tandpetare

Skulle jag göra det igen skulle jag nog förutom att minska "dragtiden" dessutom antingen minska mängden vitvinsvinäger alternativt öka honungsmängden. Tyckte det blev lite för mycket syra och jag har gärna rätt mycket sötma till min getost. Men det är jag det. Anyway - gör så här:

1. Dela getosten i grova bitar efter att du tagit bort eventuell kant.
2. Hacka lök.
3. Blanda allt till en marinad. Lägg i osten i marinaden. Låt dra (lite).
4. Fördela ost på skinkskivorna och rulla ihop dem, fäst ihop dem med tandpetare.
5. Ringla över mandel och den marinad som blivit kvar över de färdiga knytena.

Som så:



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0