Dagens tapas - Sommarsöta tomater

Den här tiden på året är det vanligt att tomater inte smakar speciellt mycket. Inget, vatten eller surt är det jag oftast tycker jag får när jag köper tomater under höst och vinter. Men eftersom jag föredrar mina tomater söta så insåg jag idag att jag borde manipulera tomatsystemet. Sagt och gjort. Jag köpte körsbärstomater (för att jag inte hade så lång tid på mig), delade dem på mitten och lade dem med snittytan uppåt i en olivoljad ugnsfast form. I samma form lade jag ett par kvistar rosmarin och sedan saltade och pepprade jag hela kalaset. Därefter fick formen stå i ugnen i hundragradig värme ett par timmar. Jag tyckte det syntes tydligt när det var dags att ta ut dem. De var liksom lite mer hopsjunkna än färska tomater och de hade börjat vätska en del. Tror inte det är någon fara att låta dem stå där inne flera flera timmar. Det är så låg värme att de inte kommer torka ur om ni inte lämnar dem ensamma över en helg. Typ. Jag hade som sagt körsbärstomater men jag tror det går precis lika bra med stora tomater, det tar bara lite längre tid.



Innan de åkte in i ugnen



När de kommit ut. Mjukare, sötare och saftigare.

Det här är sannerligen något ni borde testa. Det är inte dyrt. Det är inte svårt. Och det är svårslaget gott. Testa med de kryddor ni har hemma och tycker om, torkade som färska - vad är det som inte funkar med tomater liksom?
Vi åt dessa supersöta, übermumsiga små röda läckerheter i två olika tappningar ikväll. Tappning ett var tillsammans med en bit Gryuère. Tappning två var i en sallad. Salladen var enklast möjliga och bestod av mixade salladsblad, dessa söta tomater och pinjenötter som torrostades i en stekpanna. Allt toppades sedan av en vinägrett bestående av balsamvinäger, olivolja, salt och peppar. Kan knappast bli enklare. Kan heller knappast bli godare.




Gryuèrebitar med ugnsbakade körsbärstomater.
Det ser inte mycket ut för världen men - don't judge a book by it's cover!




Hav överseende med den dåliga bildkvalitéten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0