Fredagskäk

Länge sedan det blev något matprat, speciellt med bild. Tänkte mig på ett litet bot och bättringsförsök vad gäller det och börjar med att presentera vad vi åt i fredags.

Prima kronärtskockor med basilikavinegrätt och lök- och vitlöksfräst svartkål med ugnsgrillad kycklingklubba från Hageby fågel. Även några palsternackor och morötter fick åka in i ugnen (dock i en egen form), det var ju trots allt extrapris på rotsaker på Ica!

Det här med hur man äter sin kronärtskocka varierar har jag förstått. Jag blev introducerad till de vackra skapelserna på Nya Zeeland där min värdfamilj åt dem med vinegrätt. Så det gör jag också. Viktigt är att det ska vara en fin balans i vinegrätten - inte för mycket syra och inte för mycket sötma, men ändå båda. Jag mixade pressad citron, vitlök, salt, peppar, basilika, olja och vitvinsvinäger och smakade sedan av med lite socker - sjukt gott!

Här får ni en bild på resterna:


Glömde såklart att ta en bild innan vi åt. Visst kan det tyckas lite bökigt med kronärtskockor, de ska koka läääänge. Men när man väl fått i dem i kastrullen så sköter de sig ju själva och strax under en timme senare har man en perfekt förrätt att sitta och snacka över, blad för blad.

Svartkålen, eller cavolo nero som italienarna och Tobiasarna säger, skar jag i stora bitar som jag brassade på med mycket lök och vitlök. Strax innan servering smulade jag i lite ricotta. Kycklingen körde jag i ugnen utan så mycket kryddor. Hagebys kyckling är så fin i sig att jag ville behålla så mycket kycklingsmak som möjligt. Rotsakerna åkte in med bara lite salt on top.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0